هوافضا

برترین پهپاد های جهان و مقایسه ی آنها با نمونه های ایرانی

نویسنده : ماخ 25 | تاریخ : 18:32 - جمعه هفتم خرداد 1389


 
با عرض پوزش تصاویر این پست بعد از آخرین بروز رسانی حذف گردید و مطالب نیز به هم ریخته است
در اسرع وقت اشکال برطرف شده و این مقاله جامع به تدریج تا  18 مهر بروز خواهد شد
 
با تشکر مدیریت وبلاگ
13 مهر 93
  
پهپادها یا همان پرنده های هدایت پذیر از دور در زمینه های مختلف عملیات های نظامی و غیرنظامی وسیله ای شناخته شده هستند که در برخی موارد حتی گوی سبقت را از ماهواره ها و هواپیماهای سرنشین دار نیز ربوده اند. مأموریت شناسایی و نظارت هوایی بیشترین حجم کاری پهپادها را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است. یکی از مزیت های مهم این وسائل در مأموریت های شناسایی، توانایی پرواز چند ساعته تا چند روزه روی هدف به صورت مداوم است، کاری که از عهده ماهواره های جاسوسی که عموماً در ارتفاعات نچندان بالا مستقر هستند بر نمی آید و هواپیماهای سرنشین دار هم بیشتر به دلیل محدودیت های تحمل انسان امکان پرواز طولانی مدت را ندارند.
در عملیات های رزمی هم که بخش مهم دیگر مأموریت های پهپادها را تشکیل می دهد، حذف خطر آسیب دیدن خلبان به عنوان بخشی از توان دفاعی که هم به سرعت قابل جایگزینی نیست و هم هزینه ای چند میلیون دلاری برای آموزش و تمرین وی صرف می شود، حذف تبعات ناشی از به اسارت در‌آمدن او توسط دشمن، ارزانتر تمام شدن طیفی از مأموریت های تهاجمی در صورت اجرا توسط پهپاد و آماده به کار بودن بالاتر آنها نسبت به هواپیماهای سرنشین دار برخی از مزیت های مهم این وسائل هوایی هستند.
به علاوه در کاربردهای پلیسی و امنیتی، مأموریت های جستجو و نظارت هوایی، پایش مرزها و حفاظت از منابع طبیعی هم پهپادها روز به روز بیشتر جای خود را باز می کنند در حالی که اغلب، نیاز به افزودن امکانات بیشتر و تغییرات طراحی نسبت به نمونه نظامی ندارند.
از اینرو کشورهای مختلفی برای رفع نیازهای داخلی و کسب منافع اقتصادی از طریق فروش سامانه های بدون سرنشین در بازارهای نظامی و غیرنظامی دست به کار ساخت نمونه های مختلفی از پهپادها شده اند. در این گزارش به معرفی پهپادهای مهم ساخته شده توسط  کشورهای مختلف و مقایسه ای کوتاه با مشابه ایرانی آنها می پردازیم.
 
در این‌جا، عبارت RQ مخفف پرنده بدون سرنشین شناسایی است، یعنی پهپادی (پهپاد مخفف پرنده هدایت‌پذیر از دور است) که مسلح نیست و فقط به جاسوسی و  شناسایی می‌پردازد؛ و عبارت MQ مخفف پهپاد مسلح به موشک است
 
 
MQ-1 Predator (محصول سیستم‌های هوانوردی جنرال اتمیکس)
پهپاد ام کیو-۱ پرداتور، یک هواپیمای بی سرنشین ساخت آمریکا است که توسط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و نیروی هوایی این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سال ۱۹۹۵ این پهپاد که مجهز به دوربین و انواع حسگرها بوده و قابلیت حمل موشک را داراست در عملیات شناسایی و رزم به طور گسترده در کشورهای عراق، پاکستان، یمن، لیبی و بوسنی به کار گرفته شده‌است.
 از سال ۲۰۰۹ نیروی هوایی آمریکا ۱۹۵ عدد از این نوع پهپاد و ۲۸ فروند ام کیو-۹ ریپر را در حال استفاده داشته است. طبق گزارشی که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، نیروی هوایی امریکا ۷۰ فروند از این نوع هواپیماهای بی سر نشین را در اثر سقوط، ۵۵ فروند را در اثر خطای انسانی، شرایط جوی و خرابی، ۴ فروند را در اثر برخورد گلوله و موشک در کوزوو، بوسنی و عراق و ۱۱ فروند را در اثر بروز حوادث دیگر از دست داده است.        
 
این پهپاد 1020 کیلو گرمی با طول بدنه 8.22 و طول بال 14.8 متر قادر است به حداکثر سرعت 217 کیلومتر در ساعت برسد.
 
 

 
 

 
در تاریخ پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ دو فروند هواپیمای سوخو-۲۵ متعلق به نیروی هوایی سپاه پاسداران بر فراز خلیج فارس به یک فروند پهپاد ام کیو-۱ پرداتور غیر مسلح شلیک کردند که به این هواپیما آسیبی نرسید و به سلامت به پایگاه خود بازگشت. در این باره پنتاگون مدعی شد که این هواپیمای بدون سرنشین بر فراز آب‌های بین‌المللی پرواز میکرده است. ایران با رد اظهارات مقامات امریکایی ادعا کرد که این هواپیما وارد حریم هوایی ایران شده و شلیک به سمت آن با هدف وادار نمودن آن به ترک حریم هوایی کشور بوده است.
 
RQ-4 Global Hawk (محصول نورتروپ گرومن)
این هواپیما مختص ارتفاعات عراق، افغانستان و پاکستان؛ یا هر جای دیگری در جهان است که مرکز فرماندهی ارتش ایالات متحده بخواهد چشمی بر آن داشته باشد. گلوبال‌هاوک (شاهین جهانی) تا ارتفاع 65 هزار پایی / 19500 متری اوج می‌گیرد و تا 36 ساعت در آنجا می‌ماند، جالب‌تر این‌که توانایی گشت‌زنی 64هزار کیلومتر هوایی را در هر ماموریت دارد. با داشتن یک مجموعه کامل از حسگرهای الکترواپتیکی، فروسرخ و ترکیبی، می‌تواند در هر زمان روز و شب و در هر شرایط آب‌وهوایی به انجام ماموریت بپردازد. در مدل بزرگ‌تر آن فاصله نوک بال‌ها به 40 متر می‌رسد. این واقعیت که گلوبال‌هاوک می‌تواند به طور خودکار بلند شود و فرود بیاید، تا حد زیادی احتمال سقوط را کاهش می‌دهد، خصوصیتی که در پرداتور و ریپر وجود ندارد.      
      

 
 

  
 
Mantis (محصول سیستم‌های هوایی Ronen Nadir/Bluebird)
این هواپیمای تمام‌خودکار تا ارتفاع 40هزار پا الی 12هزار متری بالای هر منطقه جنگی، ناحیه مصیبت‌زده و یا مرزها پرواز کرده و داده‌های هوشمند خود را به مرکز کنترل زمینی ارسال می‌کند. تمام کاری که یک سرباز باید انجام دهد تا مانتیس را در حالت خلبان خودکار به یک ماموریت بفرستد، فشار دادن یک دکمه است. از آن به بعد مانتیس می‌تواند برنامه‌های پروازش را محاسبه کند، موانع را دور بزند و هنگامی که چیز جالب‌توجهی دید به مرکز کنترل زمینی اطلاع دهد، مواردی مانند دود و یا حرکت نیروهای نظامی. در پایان ماموریت، این هواپیما به خانه برمی‌گردد و خود به خود فرود می‌آید.        
 

 
 
 RQ-11B Raven (محصول Aero Vironment)  
به عنوان پرکاربردترین پهپاد در کره زمین، با بیش از 7هزار دستگاه در خدمت، شما برای پیدا کردن یک واحد رزمی در عراق و یا افغانستان که از یکی از این‌ها استفاده نکند، کار سختی در پیش خواهید داشت. رِیوِن (به معنی کلاغ‌سیاه) با یک متر طول و 1.9 کیلوگرم وزن، عموما از یک دوربین ویدیویی رنگی با پایدارسازی الکترونیکی و یا یک دوربین ویدیویی فروسرخ برای ماموریت در شب استفاده می‌کند که می‌تواند زوم شود یا بچرخد تا به واحدهای زمینی، موقعیت را اطلاع دهد. این ناوگان در حال یک ارتقای دیجیتالی است که در صورت نصب آن، هر یک از این پرنده‌ها می‌تواند به یک دستگاه تقویت‌کننده مخابراتی تبدیل شوند و برد 9.6 کیلومتری آن به طرز موثری افزایش یابد. این هواپیما سبک و بادوام است و اگر سقوط کند، بال‌ها به راحتی جایگزین می‌شوند.
 

 
 

 
 
Wasp III (محصول آیروویرونمنت)
هرجا که نیروهای عملیات ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده حضور داشته باشند، می‌توانید چند فروند از آن‌ها را هم مشاهده کنید. وَسپ3 (به‌معنی زنبور) با وزن تقریبا نیم کیلوگرم، با دست پرتاب می‌شود، مجهز به یک دوربین فیلم‌برداری در روز و شب است و می‌تواند طوری برنامه‌ریزی شود تا یک ماموریت خودکار را در فاصله زمانی بین پرواز و فرود انجام دهد. با این قابلیت‌ها، این پرنده جزو محصولات طبقه بندی شده ارتش قرار گرفته است. این پرنده می‌تواند با سرعت 32 تا 64 کیلومتر بر ساعت تا ارتفاع 150 متر از سطح زمین اوج بگیرد، و می‌توان هنگامی که یک هدف در دیدرس قرار گرفت، از آن استفاده کرد. پیشرانه الکتریکی دو تیغه‌ای آن، این پرنده را تقریبا بی‌صدا ساخته است.    
 
   
 
 
  Desert Hawk (محصول لاکهید مارتین)
این هواپیما در قلمرو سربازان انگلیسی و امریکایی در افغانستان استفاده می‌شود. هنگامی که به هوا پرتاب شد، در مسیر از پیش برنامه‌ریزی شده خود پرواز می‌کند تا به نظامیان چشم‌اندازی از «بالای تپه‌ها» و تا 10 کیلومتر دورتر بدهد، چه در روز و چه در شب. حمل و نقل آن بسیار ساده است، چرا که وزن آن تنها یک کیلوگرم و فاصله دو سر بال‌هایش نیز کمتر از 1.5 متر است. دیزرت‌هاوک (به معنی شاهین بیابان) که از پلی‌پروپیلن تزریق قالبی ساخته شده و با کولار پوشیده شده است، دوام و پایداری زیادی دارد.
           

 
 
MD4-200 (محصول میکرودرون)
این هواپیما برخلاف دیگر نمونه‌ها که مناطق نظامی به‌کار برده می‌شوند، در مناطق حاشیه‌ای لیورپول در انگلستان، توسط افسران دایره رفتارهای ضداجتماعی اداره پلیس مرسی‌ساید به هوا فرستاده می‌شود. طراحی چهار موتوره این پرنده باتری‌دار با پوشش فیبر کربنی که یک کیلوگرم وزن دارد، آن را قادر می‌سازد تا به طور عمودی از زمین بلند شود و فرود بیاید. به ادعای شرکت سازنده این پرنده‌، موتورهای بدون جاروبک تحریک مستقیم آن، سطح نویز را کمتر از 64 دسی‌بل نگاه می‌دارند. کامپیوتر روبات اگر سیگنال را از دست بدهد یا تشخیص بدهد که باتری ضعیف شده است، پیش از سقوط به طور اتوماتیک فرود می‌آید.    
 

 
 
 T-Hawk/gMAV (محصول Honeywell)
این هواپیما را پیاده نظام ارتش ایالات متحده در عراق استفاده می‌کند. VTOL T-Hawk با ظاهری شبیه به یک اجاق کوچک و 4 جالباسی به عنوان پایه‌های فرود، می‌تواند به مدت حداکثر 45 دقیقه تا ارتفاع 10هزار پایی (3000 متری) بالا برود. این پرنده با وزن 7.5 کیلوگرمی آن‌قدر سنگین نیست که نتوان آن را در کوله سربازی حمل کرد.  
         

 
 
Aerosonde (محصول AAU Corporation)
این هواپیما بیشتر در دریاهای طوفانی یا هر نقطه صعب‌العبور و یا بد آب‌وهوایی که پژوهشگران علمی بخواهند از نزدیک بررسی کنند، استفاده می‌شود. این هواپیمای 3.3 متری با وزن 12.7 کیلوگرم می‌تواند با یک مخزن سوخت تا 30 ساعت در هوا بماند و در سال 1998 / 1377، اولین پهپادی لقب گرفت که عرض اقیانوس اطلس را طی کرد. در سال 2007 / 1386 توانست با پرواز در ارتفاع پایین 300 پایی (90 متری) تا هفت ساعت در دل طوفان نوئل دوام بیاورد و پیش از این که در اقیانوس سقوط کند، اطلاعاتی را از دل طوفان بخواند که تا پیش از این دسترسی به آنها ممکن نبود. دم این هواپیما که به شکل V معکوس است، ویژگی‌های چیزی را که می‌تواند قطعات افقی و عمودی دم باشد با وزن کمتر در خود دارد. قدرت موتور آن نیز یک اسب بخار است.  
 

 
 
  Scan Eagle (محصول Insitu)  
این هواپیما همراه با واحدهای تفنگداران دریایی در عراق و یا بر روی کشتی‌های نیروی دریایی در همه جای جهان یافت می‌شود. اسکن‌ایگل (عقاب تصویرگر) تقریبا 18 کیلوگرم وزن و 1.3 متر طول دارد. فاصله نوک بال‌هایش از همدیگر هم 3.1 متر است و با موتور گازوئیلی‌اش می‌تواند تا 15 ساعت در هوا پرواز کند. پرتابه منجنیقی آن، پرتابش را در جاهای کوچک ممکن می‌سازد، جاهایی مانند عرشه کشتی کوچکی که در آوریل 2009 / فروردین 1388 یک کاپیتان امریکایی را از دزدان دریایی کارائیب نجات داد. برای فرود، کنترل‌گر هواپیما را به قلابی در هوا هدایت می‌کند و آن را در آسمان به دام می‌اندازد.      
 
       
 
 
         
 
 

 
این پهپاد امریکایی در اواسط دهه 80 و چند سال پیش از اعلام رسانه ای به دام افتادن در جنگال نیروی های مسلح کشورمان، به صورت نامعلوم (سقوط حین عملیات جاسوسی در سمنان/ سقوط در کشورهای همسایه/جنگ الکترونیک/...) در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفته بود و خوشبختانه پس از چند سال نمونه مهندسی معکوس شده آن با نام " پهپاد سایه" به تولید انبوه رسید و در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفت.      
 

 
 

 
 

 
 

 
 
RQ-7 Shadow (محصول AAI)  
این هواپیما در عراق و افغانستان پرواز می‌کند، جایی که نیروهای ارتشی نیاز به نظارت تاکتیکی دارند. این هواپیما هزاران ساعت پرواز کرده است. آر-کیو7 شدو (به‌معنی سایه) از منجنیق پرتاب می‌شود، می‌تواند به مدت 5 تا 6 ساعت در ارتفاع حداکثر 14هزار پا / 4200 متری بماند و به طور خودکار و با کمک یک تور بر روی چرخ‌هایش فرود می‌آید. کمی بیشتر از 3.3 متر طول و 170 کیلوگرم وزن دارد و فاصله بال‌هایش نیز 425 سانتی‌متر است. این هواپیما با لیزر فروسرخ خود می‌تواند برای بمب‌های هدایت شونده لیزری اهداف را علامت‌گذاری کند.    
 

 
 
 Heron (صنایع هوافضای اسرائیل)  
 پرواز بر روی آسمان اسراییل، گشت‌زنی بر روی مرزهای هند با پاکستان و چین، تعقیب قاچاقچیان مواد مخدر در السالوادور و ده‌ها ماموریت دیگر در اطراف جهان، از جمله ماموریت‌هایی است که این پهپاد غیرمسلح به خدمت مشغول است. با 16.5 متر فاصله نوک بال‌ها و سقف پروازی 30هزار پا / 10هزار متر، هرون (به معنی هارون) دارای کلکسیونی از سنسورهای پیشرفته برای ارسال داده‌ها به کنترل‌گر زمینی استفاده می‌کند. این هواپیما تا 52 ساعت در هوا می‌ماند و می‌تواند به طور خودکار از زمین پرواز کند و یا فرود بیاید، حتی در شرایط بد آب‌وهوایی.  
 

 
 هرمس450 / واچ‌کیپر (محصول Elbit Systems)  
هرمس ۴۵۰ (به عبری: הרמס 450) یک پهپاد چند منظورهٔ تاکتیکی سایز متوسط است که جهت پرواز های طولانی در شرکت البیت سیستمز اسرائیل طراحی و توسعه یافته است. عملیات‌های شناسایی، پایش و مراقبت و رله ارتباطی ماموریت‌های اصلی این پهپاد هستند.
هرمس ۴۵۰ می‌تواند بین ۱۷ تا ۲۰ ساعت پرواز مداوم در ارتفاع ۱۸ هزار پایی داشته باشد و حداکثر برد عملیاتی آن ۳۰۰ کیلومتر است. طول این پهپاد ۶.۱ متر و فاصله بال‌های آن ۱۰.۵ متر است. وزن ناخالص آن ۴۵۰ کیلوگرم است و توانایی حمل یکصد کیلوگرم بار را دارد و می‌تواند با انجام تغییراتی ماهواره‌های ارتباطی را با خود حمل کند. نیروی محرکهٔ آن را یک موتور به قدرت ۵۲ اسب بخار تأمین می‌کند. حداکثر سرعت هرمس ۴۵۰ به ۱۷۶ کیلومتر در ساعت و سرعت کروز آن ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است. سقف پروازی این پهپاد ۵۴۸۶ متر و سرعت صعود آن ۴.۶ متر بر ثانیه است.
پهپاد هرمس ۹۰۰ با ارتقای طرح هرمس ۴۵۰ ساخته شده و در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار به پرواز درآمد. شرکت تیلز نیز پهپاد واچ‌کیپر ۴۵۰ را بر اساس هرمس ۴۵۰ برای ارتش بریتانیا تولید کرده‌است.
 هرمس ۴۵۰ علاوه بر استفاده در ارتش اسرائیل به کشورهای متعدد دیگری از جمله آذربایجان، برزیل، کلمبیا، کرواسی، قبرس، گرجستان، مکزیک، سنگاپور، بریتانیا و امریکا نیز صادر شده‌است.
 

 

 

 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ یکشنبه ۲۴ آگوست ۲۰۱۴ اعلام کرد که یک فروند هواپیمای جاسوسی اسرائیل را پیش از ورود به حریم هسته‌ای نطنز با موشک سرنگون کرده است. پهپاد سرنگون شده از نوع «هرمس» بوده است. سپاه پاسداران اعلام کرده برخی قطعات پهپاد سالم است و آنها درحال تحلیل اطلاعات آن هستند. یک پایگاه خبری اسرائیلی ادعا کرده پهپاد اسرائیلی از پایگاه هوایی نخجوان در جمهوری آذربایجان برخاسته و وارد حریم هوایی ایران شده است. سپاه تلویحاً این خبر را تایید کرده است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ارتباط پهپاد اسرائیلی با این کشور را تکذیب کرده است. ارتش اسرائیل از اظهار نظر درباره سرنگونی پهپاد اسرائیلی خودداری کرده است.
 

 
 
Harpy (اسرائیل)  
هارپی یک پرنده بدون سرنشین است که برای نابودی تجهیزات راداری دشمن توسط شرکت هوا فضای اسراییل ساخته شده وبراساس اصل شلیک کن -فراموش کن کارمی کند .این پرنده توانایی انجام عملیات در شبانه روز ودرهر اب وهوایی رابه صورت خودکار دارد وبرد آن 500کیلومتر است وپایداری آن 2ساعت است ومی تواند سیستم های راداری پدافند هوایی وکلیه تجهیزاتی که از خود امواج رادیویی پخش میکند رانابود سازد.
شکل این هواپیما به صورتی است که دارای بالهای دلتا شکل وبدنه ای استوانه ای است که درجلوی بدنه جستجوگرها ی سیگنال قراردارد .این جستجوگر وظیفه پیدا کردن امواج راداری که از طرف دشمن انتشار می یابد رادارد .
درداخل بدنه وبال های خود سیستم سیر وحرکت وکلاهک جنگی به وزن 23 کیلو گرم همچنین 18کیلوگرم سوخت وبخش موتور جای داده شده است.  
جستجوگر هواپیما زمانی که به خط دشمن رسید به صورت طولی وعرضی شروع به جستجوی هدف می کند.زمانی که هدف راتشخیص داد با هدفی که دربرنامه خود ضبط کرده مقایسه می کند وزمانی که هدف مشخص شده همان باشد وارد مرحله حمله می شود وبه صورت عمودی به سمت هدف حرکت می کند واگر دراین زمان دشمن رادارهای خود راخاموش کند هواپیما عملیات رالغو وبه گشت خود ادامه می دهد که دراین صورت سیستم های پدافندی دائما تحت فشار خواهند بود .ودرصورتی که هیچ هدفی رابرای انجام ماموریت پیدا نکند هواپیما خود رادر نقطه ای که از قبل مشخص شده است نابود می کند.این هواپیما هیچ زمان به طرف یگان خود باز نمی گردد وهیچ سیستم فرودی هم ندارد.هواپیما زمانی که با سایر بخش های نیروی هوایی تلفیق شود درنابودی دفاع هوایی دشمن تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.    
 

 

 

 
 
 MQ-9 Reaper (محصول سیستم‌های هوانوردی جنرال اتمیکس)  
وظیفه این هواپیما، شناسایی و نابودی دشمن در عراق، افغانستان و پاکستان و گشت‌زنی در امتداد مرزهای ایالات متحده با مکزیک در منطقه هواچوکای آریزوناست. با 20 متر فاصله نوک بال‌ها، اندازه ریپر دو برابر نسل قبلی خود یعنی MQ-1 پرداتور است و می‌تواند در ارتفاع 5000 پا (1500 متری) به مدت 24 ساعت بماند. با 1360 کیلوگرم مهمات مسلح می‌شود که شامل بمب‌های هدایت شونده لیزری GBU-12 و موشک‌های ضد تانک هیل‌فایر می‌شوند. فرماندهان ارتش ایالات متحده اعتقاد دارند که این هواپیما یکی از موثرترین سلاح‌های آنها در جنگ فعلی است. بعد از پرتاب، هواپیما توسط اپراتورها و با استفاده از تجهیزات کنترل رادیویی یا با اتصال ماهواره‌ای توسط خلبان‌های مستقر در خاک ایالات متحده کنترل می‌شود.
 
 

 
 
  MQ-5 Hunter (محصول نورتروپ گرومان)  
این هواپیما توسط ارتش در عراق و افغانستان پرواز داده می‌شود. هانتر (به‌معنی شکارچی) از زمان جنگ بالکان در خدمت ارتش ایالات متحده است و به تازگی تغییراتی در آن صورت گرفته تا بتواند با سوخت سنگین و مهمات تهاجمی پرواز کند. فاصله نوک بال‌های آن از هم 10.5 متر است و می‌توان تا 18 ساعت در ارتفاع 18هزار پا (5400 متری) بماند. می‌توان آن را با ایستگاه کنترل مشابه شدو (سایه) و مدل نظامی پرداتور هدایت کرد.  
 
   
 
فانتوم‌ری (محصول بوئینگ)  
این هواپیما فعلا در پایگاه هوایی ادواردز در لانکستر کالیفرنیا در حال طراحی و آزمایش است. با الهام از پروژه لغو شده X-45C فانتوم بوئینگ، این مدل نمونه هواپیمای جت، نمونه‌ای آزمایشی از فناوری‌های پیشرفته پهپادهاست که شامل فناوری‌های نظامی الکترونیک مانند ضد رادار بودن، سوخت‌گیری هوایی خودکار، دفاع موشک‌های ضدهوایی و گشت‌زنی و نظارت است. مهندسین انتظار دارند که فانتوم‌ری (به معنی پرتو شبح) بتواند تا ارتفاع 40هزار پا / 12هزار متری اوج بگیرد. با سرعت پروازی که تخمین زده می‌شود به 980 کیلومتر بر ساعت برسد، فانتوم‌ری یکی از سریع‌ترین پهپادها خواهد بود. شکل غیر معمول این هواپیما، آن را قادر می‌سازد تا از دید رادار پنهان بماند.
 
  Vulture (محصول لاکهید مارتین)
  این هواپیما در کمربندی از هوای نسبتا آرام در ارتفاع بالای تقریبا 16500 متر / 55 هزار پا پرواز خواهد کرد. طرح لاکهید مارتین برای برنامه والچر (به معنی کرکس) که به سفارش دارپا (شاخه تحقیقاتی پنتاگون) اجرا شده، می‌تواند به مدت 5 سال در آسمان بماند و در اطراف هر نقطه‌ای از زمین که نیاز به مراقبت دائم داشته باشد، به گشت‌زنی بپردازد. مجموعه‌ای از دوربین‌های دید در روز و شب می‌تواند نواری 1000 کیلومتری را اسکن کند و داده‌های را به کنترل‌گرهای روی زمین بازگرداند. این هواپیما باید بتواند دیگر گونه‌های یک کنسرسیوم تحت رهبری بوئینگ و کنسرسیوم دیگری را که گرد شرکت ویرجینیایی آورورا جمع شده‌اند، پشت سر بگذارد تا بتواند از حمایت‌های مالی برای تکمیل فرایند ساخت خود بهره‌مند شود. هنگامی که هواپیما در معر‌ض بادهای شدید قرار می‌گیرد و بال‌ها به شدت تکان می‌خورند، ساختار نسبتا انعطاف پذیر والچر کمک می‌کند که بال‌های آن به جای شکستن فقط خم شوند.        
 
 RQ-170 Sentinel (محصول لاکهیدمارتین)  
این هواپیمای جاسوسی فوق‌محرمانه با کوچ از پایگاه احتمالی خود در قندهار افغانستان، به عملیات جاسوسی بر فراز مناطق موردنظر خواهد پرداخت. RQ-170 سنتینل (به معنی نگهبان) که محصول برنامه اسکانک‌ورک لاکهید مارتین است، با ارتباط ماهواره‌ای از یک پایگاه در تونوپاه در نوادا هدایت خواهد شد، ولی اطلاعات دیگری از این هواپیما در دسترس نیست. در عکس‌های غیر رسمی، تا حد زیادی شبیه به طراحی هواپیماهای لوفت‌وافه (نیروی هوایی آلمان نازی) سال 1945 / 1324 موسوم به Horten Ho 229 به نظر می‌رسد. محفظه‌های حسگر که در لبه بال‌های آن نصب شده‌اند، احتمالا به آن امکانات نظارتی می‌دهند و نبود سلاح‌های قابل نصب روی بال نیز احتمالا آن را سبک و دور از چشمان رادار نگاه می‌دارد.                    
 
 S100 Camcopter (محصول صنایع الکترونیک شیبل، اتریش)
  این هلی‌کوپتر برای عملیات در مناطق جنگی، مرزها، آتش‌سوزی جنگل‌ها و ازدحام جمعیت طراحی شده، می‌تواند به طور خودکار بر روی سکویی به اندازه نصف یک سکوی فرود هلیکوپتر فرود بیاید و به مدت 6 ساعت، 35 کیلوگرم بار را با سرعت 220 کیلومتر بر ساعت جابجا کند. با دوربین‌های استاندارد فروسرخ و نوری دید در روز خود می‌تواند تا ارتفاع 18هزار پا / 5400 متر اوج بگیرد و هر چیزی را از جابجایی نیروهای نظامی گرفته تا ورود غیرقانونی از مرزها و آتش‌سوزی در جنگل‌ها تشخیص دهد. کنترل‌های جداگانه برای خود وسیله نقلیه و دوربین‌ها و یا محموله، امکان ماموریت‌های پیچیده را مانند انداختن گاز اشک‌آور بر روی جمعیت تظاهرکننده به آن می‌دهد.      
 
  Skylite (سیستم‌های BAE)
  این هواپیمای کوچک ضد رادار قرار است بر فراز مرزهای اسراییل پرواز کند. اسکای‌لایت مجهز به دوربین و حسگر است و تا 4 ساعت در ارتفاع 36هزار پایی / 11000 متری پرواز کند. اوج پرواز این هواپیما همان ارتفاع پرواز هواپیماهای تجاری است. به این ترتیب اسکای‌لایت می‌تواند دید خوبی از تحرکات دشمن داشته باشد. می‌توان این هواپیما در یک کوله پشتی حمل کرد.  
 
 اَوِنجِر (محصول سیستم‌های هوانوردی جنرال‌اتومیکس)  
این پهپاد شکاری جنگنده در حال پشت‌سر گذاشتن آخرین پروازهای آزمایشی در مرکز عملیات پرواز جنرال اتمیکز واقع در پالمدیل کالیفرنیا است. هواپیمای جت ضد رادار اونجر (به‌معنی انتقام‌جو) مجهز به 1350 کیلوگرم از تجهیزات نظارتی و مهمات مرگبار مانند موشک‌های لیزری هل‌فایر و بمب‌های 225 کیلوگرمی GBU-38 است و می‌تواند به سرعت‌های بالای 850 کیلومتر بر ساعت برسد که خیلی سریع‌تر از مدل‌های پیشین آن، پرداتور و ریپر است. از آنجا که سوخت در هر نقطه در دسترس بدنه هواپیما ذخیره می‌شود، می‌تواند به مدت 20 ساعت بر فراز هدف گشت بزند. مخزن داخلی سلاح‌های آن امکان قرار دادن بارهای قابل تعویض را در آن می‌دهد، مانند حسگرهای نظارتی پهن‌باند نسل بعدی.          
 
   Sperwer  (فرانسه)  
Sperwer هواپیمایی بدون سرنشین است(uav) که 3 متر طول دارد و بدست متخصصان شرکت فرانسوی SAGEM طراحی و تولید شده است این هواپیما با کنترل و هدایت از راه دور میتواند در ارتفاع بالای 16000 پا بیشتر از پنج ساعت به پرواز و گشت زنی بپردارد. همچنین میتواند در فاصله ی 150 کیلومتری تصاویر را بصورت زنده به مرکز کنترل زمینی خود ارسال کند. علاوه بر فرانسه کشورهای هلند دانمارک کانادا ویونان نیز از این هواپیما استفاده میکنند.  
 
 TAI Anka  (ترکیه)  
طرح پهپاد آنکا با دو نمونه اصلی شناسایی با مداوت پروازی بالا و رزمی برنامه ریزی شده است که نمونه اول در سال 2010 نخستین پرواز خود را انجام داده و طبق زمان بندی باید تا قبل از پایان سال 2012 به تولید برسد.این پهپاد بزرگ با طول 8 متر، دهانه بال 17.3 متر، جرم 1600 کیلوگرم و برخورداری از یک موتور توربوپراپ به بیشترین سرعت 217 کیلومتر بر ساعت، برد نهایی 4896 کیلومتر، سقف پرواز 9144 متر و مداوت پروازی 24 ساعت دست می یابد.  
 
 SELEX Galileo Falco (ایتالیا)   
 فالکو  (شاهین) یک پهپاد تاکتیکی با ارتفاع و مداومت پروازی متوسط می باشد. در حال حاضر محموله های این پهپاد فقط شامل تجهیزات جاسوسی و شناسایی می باشد. پاکستان یکی از کاربران اصلی این پهپاد می باشد. این کشور طی درخواستی از شرکت سازنده، خواستار مسلح شدن این پهپاد شد که ایتالیا این درخواست را نپذیرفت. علاوه بر پاکستان، کشورهای لیبی، اردن و عرباستان سعودی نیز این پهپاد را به خدمت گرفته اند. سازمان ملل نیز کاربر دیگر این پهپاد می باشد.   طول این پهپاد 5.25 متر بوده و دارای دهانه بالی به طول 7.2 می باشد. این پهپاد 420 کیلو گرمی شامل 70 کیلو گرم محموله می باشد و با موتور بنزینی 65 اسب بخار خود قادر است با سرعت 216 کیلومتر بر ساعت پرواز نموده و به ارتفاع پروازی 6500 متری برسد.  
        Schiebel Camcopter S-100 (اتریش) این پهپاد 200 کیلوگرمی با موتور 55 اسب بخار خود می تواند به ارتفاع 5500 متری برسد. حداکثر سرعت این پهپاد 220 کیلومتر بر ساعت می باشد.     MQ-8B Sea Scout  (محصول نورتروپ گرومن) پهپاد MQ-8B  با قابلیت هایی نظیر ماموریت های شناسایی، نظارت، مراقبت، قابلیت جمع آوری و ارسال لحظه به لحظه داده ها دارای وزن برخاست 1430 کیلوگرم می باشد. طول و ارتفاع این پهپاد به ترتیب 7.3 و 2.9 متر بوده و قطر ملخ های آن 8.4 است. این پهپاد قادر است با سرعت کروز 200 کیلومتر بر ساعت و تا شعاع عملیاتی 203 کیلومتری به ماموریت بپردازد. سقف پرواز این پهپاد تاکتیکی 6100 متر بوده و قادر است تا 8 ساعت مداومت پروازی داشته باشد. نمونه مسلح (RQ) این پهپاد قادر به حمل سلاح های مرگ بار موشک هلفایر و موشک هدایت لیزری Viper Strike  است.      Skylark 1 LE (اسرائیل)  پهپاد Skylark I یا چکاوک 1 نوعی پهپاد کوچک است که برای حمل در کوله‌پشتی برای شناسایی و نظارت تکنیکی به کار می‌رود. این پهپاد را با دست پرتاب می‌کنند و با وزن تقربی 7.5 کیلوگرم، در آن تجهیزاتی برای فعالیت در نورکم در طول شب تعبیه شده است به طوری که در طول فعالیت می‌تواند تصاویر ویدئویی ارسال کند. برد این پهپاد 20 تا 40 کیلومتر است. نظامیان استرالیایی، کانادایی، کروات‌ها، جمهوری‌چک، مجارستان، اسرائیل، مقدونیه، هلند، لهستان، اسلواکی و سوئد از آن استفاده کرده‌اند و به افغانستان و عراق نیز فرستاده شده است. این پهپاد با طول بدنه 2.2 متر و دهانه بال 2.4 متر، می تواند به مدت 3 ساعت به گشت زنی و جمع آوری اطلاعات بپردازد.      EMT Aladin  (آلمان) این پهپاد 3.2 کیلوگرمی با دهانه بال 1.46 متر و طول بدنه 1.53 متر قادر است به مدت 30 الی 60 دقیقه و تا فاصله 15 کیلومتری و با سرعت 45 تا 90 کیلومتر بر ساعت به انجام مامورت بپردازد. ایستگاه زمینی این پهپاد نیز دارای 17 کیلوگرم وزن می باشد.     EMT Luna X-2000  (آلمان) یک پرنده بی سرنشین است که توسط شرکت EMT PENZBERG برای ارتش المان ساخته شده است.این هواپیما که در سال 2000 اولین پرواز خود را انجام دادعلاوه بر تصویربرداری و ارسال تصاویر بصورت مستقیم قابلیت ESM (اقدامات متقابل جنگ الکترونیک) را نیز داراست. این پهپاد فاقد ارابه فرود بوده و از روی سکو پرتاب می شود و بعد از پایان ماموریت از طریق چتر نجات فرود می اید و با اقدامات اندکی قابلیت بکارگیری دوباره را دارد.  این پهپاد حدودا 40 کیلوگرمی با دهانه بال 4.17 متر و طول بدنه 2.24 متر قادر است به ماکزیمم سرعت 160 کیلومتر رسیده و تا شعاع 40 کیلومتری و به مدت 6 ساعت مداومت پروازی داشته باشد. 
 Black horent (نروژ) پهپاد Black horent یا زنبور سیاه با فشار يک دکمه، به راحتي و با وضوح بسيار بالا مي‌تواند روي هدف بزرگ‌نمايي کند. هيچ صدايي توليد نمي‌كند و تنها ۱۵ گرم وزن دارد این پهپاد بسيار کوچک بوده و با چشم غير مسلح به سختي مي‌توان آن‌ها را ديد. اين پهپاد با سه دوربين وضوح بالاي خود، مي‌تواند به راحتي و با وضوح بسيار بالا روي هدف بزرگ‌نمايي کند. کوچک‌ترين پهپاد دنيا در جيب جا گرفته و با تعادل مناسبي که دارد مي‌تواند در شرايط بادي و تا ارتفاع ۸۰۰ متر پرواز کند. همچنين، زنبور سیاه توانايي ۳۰ دقيقه پرواز بدون توقف را نيز دارا است.زنبور سیاه که توسط شرکت نروژي Prox Dynamics AS ساخته شده است مي‌تواند ۳۵ کيلومتر در ساعت پرواز کند. هر واحد از اين پهپادها ۷۰ هزار دلار قيمت دارد، قيمتي معادل يک خودروي لوکس BMW        پهپادهای ایران  پهپاد اباییل پهپاد ابابیل یکی از قدیمی ترین و در عین حال پرکاربردترین پهپادهای حال حاضر نیروهای مسلح کشور است. این پهپاد تاکنون عملیات های بسیار موفقی را پشت سر گذاشته است. یکی از شاهکارهای عملیاتی این پرنده که باعث معروفیت بیش از پیش آن در محافل رسانه ای دنیا شد، تصویر برداری از ناو هواپیمابر آمریکایی در آب های نزدیک ایران بود. در ابتدای اعلام این موضوع، رسانه های غربی به انکار و زیر سوال بردن این ماجرا اقدام کردند اما پس از انتشار تصاویر و فیلم ضبط شده که از وضوح بالایی نیز برخوردار بود موجی از نظرات حاکی از تعجب، نگرانی و بعضاً تحسین در این باره منتشر شد. 
 

 

 
طرح نوین و منحصر به فرد ابابیل پس از گذراندن مراحل تحقیقاتی خود در صنایع مکانیک ساصد در مهرماه 1365 به منظور تولید انبوه به صنایع هواپیماسازی ایران(هسا) منتقل شد. این پرنده با توجه به شرایط و ضرورتهای زمان جنگ تا سال 1368 به صورت غیراستاندارد و یکبار مصرف با قابلیت حمل 40 کیلوگرم مواد منفجره تولید گردید. از سال 1369 با توجه به نیازمندی های جدید نیروهای مسلح، اقدام به طراحی دوباره تمامی بخش های بال و بدنه، سامانه های ناوبری و هدایت و کنترل این پهپاد شد و از سال 1370 این هواپیما در خط تولید انبوه قرار گرفت و امروزه هواپیمای بدون سرنشینی استاندارد و چند بار مصرف است.   نمونه های فعلی ابابیل شامل نمونه بی به عنوان هدف هوایی، نوع اس برد بلند مجهز به سامانه های ناوبری پیشرفته، GPS و خلبان خودکار و نوع تی که از مواد مرکب ساخته شده است. ابابیل هواپیمایی بال پایین و دارای پیشبال (کانارد) است و همین ویژگی سبب می شود تا با پدید آمدن مشخصه ناپایداری ذاتی یا پایداری کم، مشخصات مانوری آن در سطح بالایی باشد. این هواپیما یک سامانه چندمنظوره بوده و جهت مأموریتهای گوناگونی همچون هدف هوایی در قالب هواپیمای شبیه سازی کننده دشمن به کار می رود.  

 
ویژگی های کلی این پهپاد عبارتند از طراحی آیرودینامیکی مناسب، جداسازی و مونتاژ سریع، سهولت به کارگیری و تعمیر، تحرک و انعطاف پذیری خوب، قابلیت استفاده در محیط های دریا و خشکی، قابلیت بازیابی و استفاده چندباره، قیمت تمام شده مناسب.بدنه نمونه های اولیه از آلومینیوم استاندارد هوایی بود و بعداً نوع ساخته شده از مواد مرکب نیز به تولید رسید. برد این هواپیما با سامانه خلبان خودکار شهید نوروزی 30 کیلومتر و با سامانه 123(پایدار کننده خودکار) و GPS به حدود 150 کیلومتر می رسد. سقف پرواز آن 14000پا(حدود 4200 متر) و بیشینه سرعت آن نزدیک به 300 کیلومتر بر ساعت است. ابابیل با توجه به ماموریت های تعریفی، در انواع مختلفی نظیر نوع B، نوع S و نوع T در حال تولید و بکارگیری است.   نوع B این پرنده به عنوان هدف هوایی برای شبیه سازی و آموزش انواع سامانه های دفاع هوایی با برد کوتاه، متوسط و بلند در نظر گرفت شده است.   نوع S این نمونه مجهز به سامانه 123(پایدار کننده خودکار) و GPS است. سامانه 123 که از طرح های نوین بخش مهندسی الکترواویونیک هسا است با هدف پرواز آسان با ایمنی بیشتر توسط خلبانان تازه کار و غیرحرفه ای در برد کوتاه و بلند به منظور تأمین نیازهای اعلام شده از سوی نیروهای مسلح ساخته شده است.
نوع T این پرنده مجهز به دو پایدار کننده عمودی است که پس از سپری کردن پروازهای آزمایشی کارایی و قابلیت های خود را اثبات نموده است. ویژگی های خاص این نمونه از ابابیل که آن را از سایر نمونه ها شاخص ساخته عبارت است از ارتقای پایداری هواپیما و سهولت کنترل آن، افزایش بازده ملخ به دلیل بهبود جریان ورودی و در نتیجه افزایش سرعت هواپیما، بهبود وضعیت قرار گرفتن آنتن های ارسال اطلاعات به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت بهتر روی بدنه، بهبود سامانه بازیافت توسط چتر، سهولت دسترسی به بخش های گوناگون موتور.   

 
از ویژگی های برتر پهپادهای کوچک و متوسط عدم نیاز آنها به باند فرود و برخاست در صورت امکان است در این راستا با استفاده از پرتابگر می توان این هواپیماها را در گستره وسیعی از مناطق عملیاتی به پرواز درآورد. سامانه پرتاب ابابیل از دو نوع نیوماتیک و راکتی تشکیل یافته و هر دو نوع به طور کامل در هسا طراحی و ساخته شده است همانطور که اشاره شد، یکی از شاهکارهای عملیاتی این پرنده که باعث معروفیت بیش از پیش آن در محافل رسانه ای دنیا شد، تصویر برداری از ناو هواپیمابر آمریکایی در آب های نزدیک ایران بود. در ابتدای اعلام این موضوع رسانه های غربی به انکار و زیر سوال بردن این ماجرا اقدام کردند اما پس از انتشار تصاویر و فیلم ضبط شده که از وضوح بالایی نیز برخوردار بود موجی از نظرات حاکی از تعجب، نگرانی و بعضاً تحسین در این باره منتشر شد.

 

 
در این عملیات که بنابر اعلام فرماندهان نظامی حدود 30 دقیقه به طول انجامیده است ابابیل با عبور از اطراف ناو اقدام به تصویر برداری نموده و پس از چند دقیقه پرواز از حضور آن مطلع شدند که با پرواز چند فروند جنگنده F/A-18 هورنت و بالگردهای اس-اچ-60 برای یافتن این پرنده اقدام شد که در نهایت این هواپیما به سلامت در پایگاه خود بازیابی شد.هر چند این مورد تنها یکی از این دست عملیات ها است و مدتهاست تمامی آبهای اطراف ایران به طور 24 دائم تحت نظارت آنلاین سامانه های پهپاد ایران است اما این جریان اثبات عملی توانمندی هواپیماهای بدون سرنشین ایران در کارهای شناسایی و بازتاب راداری ناچیز آنها به شمار می رود.     
 
پهپاد مهاجر
در همان سالهای دفاع مقدس بود که جمهوری اسلامی ایران اولین گام‌ها را برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین با ساخت پهپاد «مهاجر» برداشت. چند سال پس از آن که ایران استفاده از این هواپیماها را به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی در دکترین دفاعی خود گنجاند، «مهاجر»ها که حالا بعد از چند نسل، معروفترین خانواده پهپادی ایران هستند، جایگاه مهمی در این مسیر داشتند.
نسل اول و دوم مهاجر به دلیل وضعیت آن زمان (ایام جنگ تحمیلی) بلافاصله در نیروهای مسلح به کار گرفته شدند که البته ماموریت اصلی آنها شناسایی و تصویربرداری از مناطق مورد نظر فرماندهان بود.بعد از این دونسل، مهاجرهای نسل 3 و 4 ساخته شدند. مهاجر3 برای عملیات مراقبت هوایی و شناسایی اهداف مدنظر در فاصله 100 کیلومتری طراحی و ساخته شد که می‌توانست در شرایط گوناگون جوی مأموریت خود را اجرا کند.
کاربرد این پهپاد مانند نمونه‌های قبلی، شامل مراقبت هوایی و شناسایی، جنگ الکترونیک، رله ارتباطی، دیده بانی و هدف یابی و دادن گرا، کنترل نوار مرزی جهت مبارزه با قاچاقچیان، کنترل ترافیک شهری، عکسبرداری جهت تهیه نقشه های جغرافیایی است و توان ارسال تصاویر گرفته شده به صورت آن‌لاین را دارد.با پیشرفت صنایع هوایی قدس در امر طراحی و بهسازی پهپادها و بر اساس نتایج حاصله از نمونه‌های تحویل شده به نیروهای مسلح، هواپیمای مهاجر4 در ابتدا جهت عملیات مراقبت هوایی و شناسایی اهداف در فاصله 150 کیلومتری طراحی و ساخته شد.
 
 
پهپاد شاهد 129
 پهپاد شاهد129 که اولین نشانه‎های وجود آن در حاشیه رزمایش «پیامبر اعظم7» در تیرماه سال 91 آشکار شد، چند ماه بعد در مصاحبه خبری فرماندهی کل سپاه معرفی شده و اشاره به مداومت پروازی 24 ساعت و توانایی رزمی آن با موشک سدید شد. کمی بعد تصاویری از فرود و برخاست آن در رسانه ملی نیز نمایش داده شد و فرمانده نیروی هوافضای سپاه برد آن را 1700 تا 2000 کیلومتر عنوان کرد. این نمونه از نوع شناسایی بوده و صحبتی از قابلیت رزمی آن به میان نیامد. با گذشت چند ماه و در هفته دفاع مقدس سال 1392 بالاخره نمونه رزمی این پهپاد نیز رونمایی شد که به سرعت به یکی از مهم‎ترین اخبار رسانه‎های تخصصی دنیا و بسیاری از رسانه‎های عمومی تبدیل شد.
آنچه به طور رسمی در مورد این پهپاد گفته شده شامل برد پروازی 1700 تا 2000 کیلومتر برای نمونه سال 91 و 1700 کیلومتر برای نمونه رزمی، دهانه بال 16 متر، جرم 1100 کیلوگرم، قابلیت حمل 8 فروند موشک هوا به سطح سدید1 یا 8 بمب هوشمند نقطه‎زن، توان این پهپاد در پوشش‎دهی منطقه‎ای به شعاع 200 کیلومتر در اطراف خود، مداومت پروازی 24 ساعت و هزینه هر ساعت پرواز در حدود 100هزار تومان برای هر فروند است
شاهد129 قاعدتاً قابلیت تجهیز به موشک‎های هوا به هوا را دارد. در اینصورت این پهپاد امکان استفاده در نقش گشت هوایی رزمی یا «سامانه پدافند هوایی هواپایه» را دستکم برای مقابله با بالگردها، پهپادها و طیفی از موشک‎های کروز دشمن خواهد داشت. این توانایی در ترکیب با مداومت پرواز بسیار بالای شاهد129، دفاع هوایی کشورمان را در ارتفاعات پائین تا متوسط مستحکم‎تر از گذشته و امکان غافلگیر شدن آن را کمتر خواهد نمود. همچنین این پهپاد و نمونه‎های دیگر با همین قابلیت امکان پوشش‎دهی نقاط کور یا نقاطی که استقرار نیروی پدافند هوایی سطح-پایه در آن دشوار است را با هزینه‎ای اندک و برای مدت طولانی دارند.در بین پهپادهای رزمی ساخته شده در دنیا کامل‎ترین نمونه‎ها که البته همگی ساخت آمریکا بوده و دارای سابقه عملیاتی نیز هستند شامل «MQ-1 پریدِیتور» و «MQ-9 ریپِیر» است که هر دو موتور ملخی-اولی از نوع پیستونی و دومی از نوع توربوپراپ- دارند. نمونه‎های دیگری نیز در آمریکا ساخته شده یا در حال توسعه هستند اما بیشتر آنها دارای موتور جت بوده و در رده شاهد129 قابل طبقه‎بندی نیستند. برخی هم توانمندی محدود رزمی دارند. از نظر ابعاد، پهپاد رزمی ایران نزدیک به پریدیتور است. هرچند برد و مداومت پرواز اعلام شده آن کمی کمتر از پریدیتور است اما از نظر میزان و تعداد محموله قابل حمل بالاتر از این نمونه آمریکایی قرار می‎گیرد.حضور طولانی مدت شاهد129 با بهره‎گیری از بال‎های بلند آن و وجود قابلیت پرواز سرشی بالا، با خاموش کردن موتور و اجرای این نوع پرواز که باعث حذف اثرات صوتی بسیار زیاد موتور ملخی و بازتاب حرارتی آن می‎شود به نوعی حضور نامحسوس و پرواز خاموش تبدیل می‎گردد.
 
پهپاد فطرس
این پهپاد راهبردی با محموله خود دارای شعاع عملیاتی تا 2000 کیلومتر، سقف پرواز 25000پا (حدود 7600متر) و قابلیت 16 تا 30 ساعت پرواز مداوم، قادر است علاوه بر مأموریت های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک های هوا به سطح و انواع راکت ها، مأموریت های رزمی را نیز انجام دهد.
مواظبت از مرزهای دریایی و خشکی، دیده بانی از خطوط لوله های نفتی، مخابراتی، کنترل ترافیک جاده ها، دیده بانی مناطق حادثه دیده در زلزله، آتش سوزی و سیل، محیط بانی برای حفاظت از محیط زیست و ارسال فیلم و عکس های دقیق در تمام طول مدت مأموریت از قابلیت های پهپاد فُطرس است.
دو ویژگی مهم و متمایز پهپاد فُطرس نسبت به نمونه‌های قبلی (که مهمترین آنها شاهد129 است) این است که این پهپاد علاوه بر افزایش حدود 300 کیلومتری در بُرد، مداومت پروازی در حدود 30 ساعت دارد که نسبت به نمونه شاهد، 6 ساعت افزایش پیدا کرده است.
این موضوع، یعنی «مداومت پروازی بالا» بیانگر این است که علاوه بر طراحی بدنه (بخصوص بالها) متخصصان صنایع هوایی به لحاظ اطمینان موتور نیز توانسته‌اند استانداردهای لازم را کسب کنند تا این پهپادها با یک موتور بتوانند این مدت زمان را با یک بار سوختگیری پرواز کرده و به انجام ماموریت بپردازند.
از این نوع هواپیما می توان در عملیات‌های مراقبت هوایی و شناسایی در قالب عکسبرداری و فیلمبرداری هوایی از عمق مواضع دشمن، جنگ الکترونیکی، رله ارتباطی، دیده بانی، هدف یابی و گرا دادن، کنترل ترافیک، کنترل نوار مرزی به منظور مبارزه با قاچاق، مطالعات هواشناسی، عکسبرداری جهت تهیه نقشه های جغرافیایی و یا دیگر مأموریت های مورد نیاز استفاده کرد.
 
پهپاد کرار
کرار نخستین پهپاد بدون سرنشین و دارای موتور توربوجت ساخت ایران است که قادر به حمل مواد منفجره‌است و می‌تواند آن را به سوی اهداف پیش بینی شده پرتاب کند. این هواپیما قادر به پرواز در مسافتهای دوردست با سرعت ۹۰۰ کیلومتر درساعت است. کرار ۴ متر طول دارد و قابلیت حمل ۴ موشک ایرانی کروز را دارا است. برد این هواپیمای بدون سرنشین، هزارکیلومتر است و می‌تواند دو بمب صد کیلوگرمی، و یا یک بمب ۲۰۰ کیلوگرمی را حمل کند.
توانایی حمل تا چهار فروند موشک ضد کشتی کوثر با برد حدود 25 کیلومتر نشان دهنده این است که از همین ابتدا برای کرار مأموریت های دریایی نیز در نظر گرفته شده است. بنابراین با حمل این موشک به فواصل دور توسط کرار، کارایی عملیاتی این موشک افزایش می یابد.
هر چند کرار به جز بمب های 250 و 500 پوندی و موشک کوثر در حال حمل تسلیحات هوا به زمین دیگری نمایش داده نشده است اما دور از انتظار نیست که نمونه هایی از این هواپیمای بی سرنشین مجهز به موشک های کوتاه برد ضد زره و پرتابگر راکت و یا موشک های هدایت شونده دیگر شود.
  منابع: منابع معتبر اینترنتی و ...   گرآوردی: هادی فعال      
  این مقاله در حال تکمیل شدن است آخرین ویرایش 93/7/12                             
دسته بندی :
برچسب‌ها: پهپاد, پهپادهای ایران, بهترین پهپادها, پهپادهای جهان, مقایسه پهپادها

 

آخرین مطالب

» برترین پهپاد های جهان و مقایسه ی آنها با نمونه های ایرانی ( جمعه هفتم خرداد 1389 )
» دیوار صوتی چیست؟ ( پنجشنبه سوم مهر 1393 )
» پهپاد مهاجر4 مسلح به موشک پدافندی میثاق ( چهارشنبه دوم مهر 1393 )
» نسل جدید "پهپاد رزمی کرار" چالشی برای نیروی هوایی امریکا ( سه شنبه بیست و پنجم شهریور 1393 )
» آشنایی با کلاهک موشک های بالستیک ایران ( سه شنبه بیست و پنجم شهریور 1393 )
» دوره های آموزشی طراحی و ساخت هواپیمای گلایدر دست پرتاب ویژه دانش آموزان و دانشجویان ( سه شنبه بیست و پنجم شهریور 1393 )
» مبانی پرواز و آیرودینامیک به زبان ساده 1 ( سه شنبه بیست و پنجم شهریور 1393 )
» آشنایی با هواپیماهای گلایدر (هواسُر) ( دوشنبه بیست و چهارم شهریور 1393 )
» ایران سومین کشور سازنده پهپادهای مسلح به موشک در دنیا ( دوشنبه بیست و چهارم شهریور 1393 )
» سوالات کنکور ارشد آزاد هوافضا - 90 ( سه شنبه ششم اسفند 1392 )
» سامانه های راداری مورد استفاده در ایران ( شنبه بیست و پنجم آذر 1391 )
» سامانه های ارتباطی و موقعیت یابی بومی هدی و خلیج فارس ( شنبه بیست و پنجم آذر 1391 )