هوا فضا

برترین پهباد های جهان و مقایسه ی آنها با نمونه های ایرانی

نویسنده : ماخ 25 | تاریخ : 18:32 - جمعه هفتم خرداد 1389

eitan

eitan

نیروی هوایی ارتش اسرائیل از یک هواپیمای غول پیکر بدون سرنشین جدید رسما پرده برداری کرده است.

نیروی هوایی اسرائیل می گوید، این هواپیما قادر است خود را به ایران برساند.

هواپیمای بدون سرنشین Eitan می تواند در یک نوبت بیش از 20 ساعت پرواز کند و محموله ای سنگین تر از هر هواپیمای بدون سرنشین دیگر، از جمله سیستم های پیشرفته از لحاظ تکنولوژی را حمل کند.

مقام های نظامی اسرائیل می گویند به دلیل این توانایی ها، ساخت این هواپیما در مقایسه با هواپیماهای بدون سرنشین قبلی، به مراتب گران تر تمام می شود.

این مقامات همچنین می گویند هواپیمایی که نمایش داده شده، هم اکنون قابل استفاده است ولی در سال آینده از یک ناوگان هوایی (اسکادران) از این مدل هواپیما رسما پرده برداری خواهد شد.

نیروی هوایی اسرائیل این هواپیما را در یک پایگاه ارتشی در مرکز اسرائیل به خبرنگاران محلی نشان داد و مسئولان در باره توانایی و نحوه کار این هواپیما توضیح دادند.

این هواپیما توسط صنعت هواپیماسازی اسرائیل ساخته شده است و از هر هواپیمای بدون سرنشین دیگری بزرگ تر بوده یعنی به بزرگی یک جت مسافربری است.

Israel IAI Heron TP (Eitan) aircraft picture 

نیروی هوایی اسرائیل از پاسخ به این سئوال که آیا طراحی این هواپیما به منظور هدف قرار دادن ایران صورت گرفته، خودداری کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید اسرائیل به دفعات به طور غیر مستقیم گفته است که چنانچه تلاش های دیپلماتیک برای مهار برنامه هسته ای ایران به نتیجه نرسد، اسرائیل قادر است این کشور را هدف حمله قرار دهد.

اسرائیل برای اولین بار در جریان جنگ غزه از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرد.


Heron 1 مرغ ماهيخوار باهوش


Heron 1 اولین هواپیمای بدون سرنشین اسراییلی محسوب می شود که برای کنترل حریم ساحلی و هوایی در نظر گرفته شده است. این هواپیما می تواند در سطح بیش از 9000 هزارمتر پرواز کرده و تا برد 1000 کیلومتری از ساحل را پوشش دهد و اطلاعات را در زمان اندک به پایگاه های زمینی منتقل کند.

Heron جزو پهباد هاي نسل چهارم اسراييل مي باشد كه داراي پايداري و مداومت بالاي پرواز است. طول پرواز Heron 1 تا 45 ساعت مي باشد كه اين مقوله در پهبادها بسيار موثر و كارآمد است. اين پهباد قادراست به راحتي در خطوط دفاعي دشمن و دور از تير رس آنها نفوذ كرده و نسبت به تهيه و ارسال اطلاعات اقدام كند.

Heron 1 مي تواند منطقه وسيعي از خطوط مرزي و مناطق دريايي و ساحلي را تحت پوشش خود قرارداده و بدون ايجاد اشكال در ديگر سيستم هاي پرنده موجود در منطقه به عمليات محوله خود بپردازد.

این هواپیما به یک موتور کم صدا، رادار چند منظوره EL/M-2022U جهت کشف اهداف دریایی ، سیستم ثابت سازی اپتیکی دور برد و سیستم ارتباط ماهواره ای برای تبادل اطلاعات مجهز شده است. فاصله دو بال آن 16,6 متر و حداکثر وزن پرواز 1200 کیلوگرم است. به لطف بکار گیری از سیستم های فوق مدرن جاسوسی، Heron 1 را در بسیاری از جهات می توان همردیف هواپیماهای جاسوسی قرار داد. Heron با استفاده و بكار بستن مجموعه تجهيزات خود اطلاعات كامل و مهمي را از منطقه تحت نظارت خو ارسال مي نمايد از جمله بررسي مقدماتي وضعيت دشمن و ديده باني و مراقبت از منطقه از اهم وظايف آن مي باشد.

از اين پهباد مدلهاي مختلفي به نامهاي Heron 1/Mahatz 1/Shoval - Heron 2/Mahatz 2/Heron TP/Eitan eagleساخته شده.



جزئیات گونه دریاپایه پهباد هرون

این پهباد که به عنوان جایگزینی برای هواگردهای سرنشین دار مراقبت دریایی امروزی مد نظر می باشد، رادار گشت دریایی EL/M-20220 ساخت شرکت التا سیستمز را حمل خواهد کرد.این رادار دارای حالت جستجوی دریایی می باشد که ردگیری و ردیابی کشتی های کوچک و بزرگ را ممکن می سازد. سپس تصویر رادار آرایه روزنه ساختگی معکوس علائم برد کشتی به یک مرکز جمع آوری داده ارسال خواهد شد تا دسته بندی شوند و تصویری از کشتی روی صفحه رادار ایجاد گردد.
نمونه گشت دریایی پهباد هرون همچنین یک سامانه دسته بندی خودکار را برای تشخیص کشتی های تکی حمل می کند.سازمان دریایی بین المللی الزام کرده است که تمامی کشتی های تا سال 2018 به سامانه فرستنده AIS مجهز شوند و در غیر اینصورت حق ورود به آبهای حوزه استحفاظی دیگر کشورها را نخواهند داشت.
به گفته مسئولان IAI ، رادار EL/M-20220 توانایی مراقبت بی مانندی را برای محافظت از آب ها فراهم خواهد کرد.ضمن این که رادار یاد شده دارای یک حالت جستجوی هوابرد نیز خواهد بود که می توانددیگر هواگردها را رهگیری و شناسایی نماید.سامانه رادیویی UHF/UHF نیز به پهباد امکان ایفای نقش راله ارتباطی را خواهد داد و به کنترل کننده امکان می دهد که به طور مستقیم با کشتی مشکوک ارتباط بر قرار کند.
گفته می شود این سامانه ها کارایی خود را در جریان آزمایش های دریایی که در سال گذشته در استرالیا انجام گردیدند، با موفقیت به معرض نمایش گذاشتند.رژیم اکنون قصد دارد پروازهای گشت دریایی خود با این پهباد را از میانه های سال 2009 برفراز دریای مدیترانه آغاز کنند تا رفته رفته پهباد هرون را جایگزین هواپیمای سی اسکن نماید.

خصوصيات اين پهباد عبارتند از:

- پيكربندي چند رديفه براي عملكرد عملياتي مناسب تر
- قابليت انجام عمليات در بدترين شرايط آب و هوايي و روز و شب
- ايمن - قابل اعتماد و كار كردن بسيار آسان
- قابليت استفاده همزمان از 4 سنسور مجزا
- ارتباط ماهواره اي ممتد( SATCOM )
- نشست و برخاست تمام اتوماتيك با استفاده از دستگاههاي بيشينه امنيت ATOL
- استفاده كامل از تجهيزات الكترونيك و ارتباطات هوايي
- ارابه هاي فرود قابل جمع شدن




تجهيزات قابل حمل:

- سيستم هاي الكترو اپتيكال شامل: TV & IR Combi or Triple Sensor TV/IR/LD
- دهانه تركيبي رادار (SAR)
- رادار اكتشافي دريايي پيشرفته و چند منظوره EL/M-2022U
- قابليت استفاده از COMINT & ESM
- مجموعه اي از سنسورهاي مجزا
- بسته تقويت و رله امواج ارتباطي
- سيستم هاي يكپارچه ارتباط راديويي ATC


مبادله اطلاعات :

- Direct Line-of-Sight (LOS) data link
- UAV airborne data relay for beyond LOS missions
- Ground-based data relay


عملكرد :

- حداكثر توان پرواز : 45 ساعت
- شعاع عمليات : 350 كليومتر
- شعاع عمليات با استفاده از سيستم پوشش ماهواره ايي براي ماوراي ديد : ؟؟
- ارتفاع : 30000 پا


اطلاعات فني :

- وزن برخواست: 1150 كيلوگرم
- بار قابل حمل: 250 كيلوگرم
- طول كلي 8.5 متر
- طول بالها : 16.60 متر











اشنایی با پهپاد ضد رادارharpy


blog post photo

هارپی یک پرنده بدون سرنشین است که برای نابودی تجهیزات راداری دشمن توسط شرکت هوا فضای اسراییل ساخته شده وبراساس اصل شلیک کن -فراموش کن کارمی کند .این پرنده توانایی انجام عملیات در شبانه روز ودرهر اب وهوایی رابه صورت خودکار دارد وبرد ان 500کیلومتر است وپایداری ان 2ساعت است ومی تواند سیستم های راداری پدافند هوایی وکلیه تجهیزاتی که از خود امواج رادیویی پخش میکند رانابود سازد.
شکل این هواپیما به صورتی است که دارای بالهای دلتا شکل وبدنه ای استوانه ای است که درجلوی بدنه جستجوگرها ی سیگنال قراردارد .این جستجوگر وظیفه پیدا کردن امواج راداری که از طرف دشمن انتشار می یابد رادارد .درداخل بدنه وبال های خود سیستم سیر وحرکت وکلاهک جنگی به وزن 23 کیلو گرم همچنین 18کیلوگرم سوخت وبخش موتور جای داده شده است.ودرانتهای بدنه هم پروانه پیشران قراردارد.طول این پرنده 2/7متر-عرض ان از نوک دوبال 2/1-ارتفاع ان 0/36متر است .قدرت موتور ان 28KW واز نوع UEL AR 731 ROTARYMOTOR می باشد.این موتور صدای کمی دارد وچون کوچک است گرمای زیادی تولید نمی کند.
اطلاعات عملیاتی که قرار است این پرنده انجام دهد از قبل توسط بخش کنترل زمینی ولانچرپرتاب توسط اپراتور برنامه ریزی شده وبه هواپیما منتقل می شود .هواپیما توسط یک ماشین حمل شده وتوسط پلتفورم نصب شده بر روی ماشین پرتاب می شود .پرتاب به این صورت است که راکت کوچکی که به هواپیما وصل است پس از شلیک هواپیما راتا ارتفاعی بالا می برد وسپس موتور هواپیما روشن شده وراکت از ان جدا می شود وپرنده به راه خود ادامه می دهد.
جستجوگر هواپیما زمانی که به خط دشمن رسید به صورت طولی وعرضی شروع به جستجوی هدف می کند.زمانی که هدف راتشخیص داد با هدفی که دربرنامه خود ضبط کرده مقایسه می کند وزمانی که هدف مشخص شده همان باشد وارد مرحله حمله می شود وبه صورت عمودی به سمت هدف حرکت می کند واگر دراین زمان دشمن رادارهای خود راخاموش کند هواپیما عملیات رالغو وبه گشت خود ادامه می دهد.که دراین صورت سیستم های پدافندی دائما تحت فشار خواهند بود .ودرصورتی که هیچ هدفی رابرای انجام ماموریت پیدا نکند هواپیما خود رادر نقطه ای که از قبل مشخص شده است نابود می کند.این هواپیما هیچ زمان به طرف یگان خود باز نمی گردد وهیچ سیستم فرودی هم ندارد.هواپیما زمانی که با سایر بخش های نیروی هوایی تلفیق شود درنابودی دفاع هوایی دشمن تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.


کنترل زمینی توانایی این راداردکه برای منطقه هدف بیش از یک هواپیما بفرستد وهر کدام رابرای هدفی خاص برنامه ریزی کند.زمانی که مدت زمان پایداری این پرنده در نظرگرفته شود با پرتاب هواپیماهای متعدد در زمان های مشخص می توان فشار زیادی بر سیستم های پدافندی دشمن وارد کرد .دراین هواپیما متفاوت از موشک های ضد رادار از قبل اطلاعات مربوط به سرعت -برد-مسیرحمله پیش بینی نمی شود به همین دلیل سیستم های جنگ الکترونیک تاثیری درفعالیت ان ندارد وتازمانی که هواپیما دراسمان است تهدیدی جدی برای دشمن محسوب می شود.
کاربران این هواپیما شامل:
1-اسراییل
2-چین (100هواپیما به قیمت 70 میلیون)
3-هندوستان
4-کره جنوبی
5-ترکیه(108هواپیما به قیمت 76میلیون دلار)

نام هواپیما:HARPY
وظیفه:نابودی تاسیسات راداری دشمن
تواید کننده :اسراییل
وزن:135کیلوگرم
حداکثر برد:500کیلومتر
حداکثر سرعت:250کیلومتر درساعت
حداکثر ارتفاع پروازی:3000متر

ترجمه:sohrab


هواپیمای بدون سرنشین فرانسوی Sperwer

هواپیمای بدون سرنشین فرانسوی Sperwer
نوشته :محمد مهدی اکبری

Sperwer هواپیمایی بدون سرنشین است(uav) که 3 متر طول دارد و بدست متخصصان شرکت فرانسوی SAGEM طراحی و تولید شده است این هواپیما با کنترل و هدایت از راه دور میتواند در ارتفاع بالای 16000 پا بیشتر از پنج ساعت به پرواز و گشت زنی بپردارد
همچنین میتواند در فاصله ی 150 کیلومتری تصاویر را بصورت زنده به مرکز کنترل زمینی خود ارسال کند
علاوه بر فرانسه کشورهای هلند دانمارک کانادا ویونان نیز از این هواپیما استفاده میکنند
با این وجود برخی از مسایل وزارت دفاع فرانسه را مجبور به توقف پروژه کرد و بقیه هواپیما ها را به کانادا فروختند
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x600.
__________________



MQ-1 Predator



MQ-1 Predator controls

ارتش کشورهای پیشرفته ی جهان در حال حاضر از روبات های پرنده متفاوت و گوناگونی بهره مند هستند که اغلب انان جهت انجام ماموریت های شناسایی طراحی و ساخته شده اند.این روبات های پرنده را (UAV(UNMANNED AERIAL VEHICLES می گویند. 

در اینجا به معرفی دو مدل از UAV می پردازیم :

۱)RQ-1 : مدل پریدتور RQ-1 یک UAV شناسایی است که حرف R در ان مخفف واژه ی RECONNAISSANCE به معنای شناسایی و بازدید مقدماتی از وضع دشمن است

طراحی ساده و سبک بدنه پریدتور ظرفیت حمل بار ان را به ۲۰۴ کیلو گرم رسانده و از یک مخزن سوخت ۵/۳۷۸ لیتری نیز بهره مند است.این خصوصیت پرید تور را به یک هواپیمای جاسوسی تمام عیار تبدیل کرده است.بطوری که که میتواند بیش از ۲۴ ساعت را در حال دیده بانی مواضع دشمن در اسمان سپری کند.

این UAV همچنین از سیستم ها و تجهیزات فوق پیشرفته ای برای دیده بانی و شناسایی دشمن بهره مند است که از جمله ان میتوان به دوربین های دماغه ای رنگی جهت هدایت هواپیما توسط اعضای واحد کنترل که کیلومتر ها دورتر از پریدتور در محیطی امن و ارام مشغول دیده بانی مواضع دشمن در خط مقدم هستند و همچنین دوربین های مختلف مادون قرمز برای دید در شب و رادار های ترکیبی پیشرفته جهت دید در مه و ابر و دود اشاره نمود .



۲)MQ-1 : داشتن یک ‌UAV که علاوه بر شناسایی برای مبارزه نیز اماده باشد ضروری است اینجاست که پرید تور شکارچی MQ-1 وارد عمل میشود.

تعویض دوربین های متعدد RQ-1 با یک سیستم هدف یابی پیشرفته به نام MTS و مجهز کردن ان به دو موشک HELL FIRE ان را به یک مبارز اتوماتیک در خط مقدم جنگ تبدیل کرده است.MTS دارای سیستم هدف یابی موشک HELL FIRE AGM-114 می باشد: 

سازمان اطلاعات امریکا (CIA) از MQ-1 برای تعقیب یکی از عاملان حوادث یازدهم سپتامبر بهره برد.همچنین به تازگی نیز (CIA) از انها برای حمله به تروریست های القاعده در پاکستان استفاده می کند. 

از جمله طرح های دیگر میتوان به جالب طرح هانترکیلر اشاره کرد که یک پهپاد کم هزینه و یک بار مصرف میباشد که دارای برد ۳۰۰۰ ناتیکال مایل و مداومت پروازی ۱۲ ساعت است.این پهپاد با موتور ملخ دار به منظور حمل توسط پرتابگر بمب افکن های ب-۱ و ب-۲ ساخته شده است.بر روی هر پرتاب گر می توان ۶ فروند پهپاد راجای داد که هر کدام ۵۰۰ پوند مهمات را حمل میکنند.برای این پهپاد ها میتوان تا ۳۰ دقیقه پیش از حمله هدفی را مثلآ توسط نیروهای ویژه تعریف نمود. 



گلوبال هاوک



يکي از جديدترين جت هاي تحقيقاتي ناسا روز سه شنبه براي انجام يکماموريت 24 ساعته به منظور مطالعه اتمسفر زمين، بر فراز اقيانوس آرامپرواز کرد.


خلبان اين هواپيما که در يک اتاق بدون پنجره در صحراي"موجاوه" بر روي صندلي نشسته است از طريق يک سري صفحه نمايش رايانه پروازخودکار هواپيماي "گلوبال هاوک" را کنترل مي کند.


هواپيماهاي گلوبال هاوک به منظور انجام عمليات طولاني مدت اکتشافي و جاسوسي در ارتفاع بالا براي نيروي هوايي آمريکا طراحي شده اند.


سازمانفضايي آمريکا ماه جاري براي اينکه جنبه استفاده علمي از اين هواپيماي بدونسرنشين را نشان دهد، يکي از اين آنها را براي اولين بار راهي پرواز برفراز مناطق وسيعي از اقيانوس آرام کرد.


"ديويد فاهي" يک محقق فيزيکدر "سازمان ملي اقيانوسي و جوي" ، گفت: اين هواپيما ها هرگز توسط يکسازمان غيرنظامي و يا براي مطالعه علوم زمين مورد استفاده قرار نگرفته اند.


گلوبال هاوک نوک گرد و نهنگ شکل دارد و موتور آن در جلو هواپيما سوار شده و دم آن V شکل است .

طول اين هواپيما 44 پا (13/41 متر) و پهناي بال آن 116 پا (35/35 متر) است که تقريبا به اندازه پهناي بال جديدترين بوينگ 737 است.


هواپيماي گلوبال هاوک توانايي حمل بيش از هزار پوند (59/453 کيلوگرم) تجهيزات علميرا دارد و مي تواند در ارتفاعي بيش از 65 هزار پا (81/19 کيلومتر) برايمدت 30 ساعت پرواز کند و مسافتي بيش از 12 هزار و 600 مايل (79/20276کيلومتر) طي کند.


فاهي گفت: اين توانايي ها به گلوبال هاوک اجازهمي هد تا از مناطق دور از اتمسفر مانند مناطق استوايي اقيانوس ها و قطبشمال و قطب جنوب نمونه برداري کند.


"پل نيومن"از دانشمندان مرکز پروازهاي فضايي "گودارد" ناسا، گفت: گلوبال هاوک هيبريدي ميان ماهواره و هواپيما است.


وي گفت: اين هواپيما معمولا در لايه استراتوسفر پرواز مي کند و بنابراين مي تواند سکوي مناسبي براي علم تخريب لايه ازن باشد.


انتظارمي رود که هواپيماي گلوبال هاوک که روز سه شنبه از پايگاه هوايي "ادواردز"به هوا برخواست ،مناطق شمالي سواحل اقيانوس آرام در آمريکاي شمالي را طيکند و سپس به سمت غرب به سوي جزاير "آلوسيا" برود و بعد به سمت جنوب پروازکند.


قرار است اين هواپيما در قسمت پايين جزاير هاوايي به سمت شرقبچرخد و در زير مسير مداري يک خوشه از ماهواره هاي کنترل زمين معروفبهA-Train پرواز کند.


اين فرايند امکان نمونه گيري واقعي از ذرات اتسمفري را فراهم مي سازد.


انتظار مي رود که گلوبال هاوک حدود ساعت 7 صبح به وقت محلي به کاليفرنيا بازگردد.



معرفی پهباد های ایرانی :

پهپاد ابابیل :


پهپاد "ابابیل" (=Ababil) ساخت صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران جزو یکی از پهپادهای پیشرفته ی کشور محسوب میشود.

کلمه ی ابابیل از قرآن کریم گرفته شده است و تلمیح به ماجرای حجوم کفار بوسیله ی فیل ها به خانه ی کعبه را دارد که به اذن خداوند پرنده های گروهی ابابیل با پرتاب گل فیل ها را از پای درآوردند.

پهپاد ابابیل با اهداف نظامی و غیر نظامی ازجمله جنگ الکترونیک، فعالیت های جاسوسی، کنترل مرزها، کنترل هوایی مکان ها و ... ساخته شده است.

این هواپیما می تواند تا 8 ساعت پرواز داشته باشد و توانایی حمل تسلیحات را دارد.

ابابیل بر روی سکوی پرتاب (Launcher) نصب می شود.

حداکثر ارتفاع پرواز برای این پهپاد 10000 پا و حداکثر سرعت 160 کیلومتر/ساعت است.

یکی دیگر از فعالیت های مهم ابابیل فعالیت های الکترونیکی است و می تواند در جنگ الکترونیک کارا باشد. بدین دلیل می تواند داده ها را به ایستگاه زمینی خود در مسافت قابل توجهی ارسال کند.

سیستم کنترل آن به احتمال بالا GPS نمی باشد چون سیستم ماهواره ای Global Positional یک سامانه ی معروف ولی بسیار نا امن برای یک پهپاد نظامی است.

این پهپاد یک تجربه ی مهم نظامی هم داشته است و آن هم شناسایی بخش های بسیاری از ناو وینسیل است که بعد از انجام ماموریت خود را در دید راداری ناو قرار داده است که این خبر در سطح جهان مانند یک بمب منفجر شد. ناو وینسیل همان ناوی است که هواپیمای ایرباس ایرانی را بر فراز خلیج فارس مورد اثابت موشک قرار داد و تمام سرنشینان آن را به شهادت رساند.
به احتمال زیاد این پهپاد بر فراز آسمان کشورهای دیگر هم پرواز کرده است.
در کشور ایران معمولا پهپادهایی با خاصیت جاسوسی اهمیت خاصی نزد مردم دارند.
پهپاد ابابیل هم نمونه ی بارزی از این نوع پهپادها می باشد که کاربرد اطلاعاتی دارد.
یکی از اقدامات بارز پهپاد ابابیل، تنش میان خود و یک ناو عظیم الجثه ی آمریکایی بود که بازتاب قابل توجهی در سطح جهان داشت.
به روایتی پهپاد ابابیل به سمت وینسیل پرواز می کند و طی یک عملیات زیبا از برخی نقاط ناو اطلاعات جمع می کند و پس از جمع آوری اطلاعات خود را در معرض دید قدرتمند راداری دشمن می دهد.
این کار پهپاد، همانند انسانی است که از وسایل دشمنش اطلاعات جمع کرده است (بدون خبر دشمن) و پس از انجام کار، خود را به طور ناگهانی جلوی دشمن ظاهر می کند و خشم فرد را در می آورد.

مهاجر 2 :

پرنده بی سرنشین شناسایی و مراقبت هوایی با توانایی ارسال زنده اطلاعات پروازی و تصاویر دریافتی به ایستگاه کنترل زمینی. این هواپیمای بی سرنشین دارای حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت و دارای پایایی 90 دقیقه می باشد. گفته می شود این هواپیما در زمان جنگ طراحی شده بود ولی در آن زمان روی آن دوربین نصب نشده بود. این هواپیما دارای بدنه تمام کمپوزیت ( مواد مرکب) می باشد و سقف پرواز آن 11000 پا بوده و تا مسافت 50 کیلومتری قادر به ارسال تصاویر زنده می باشد.

صاعقه 2 :
هواپیمای بدون سرنشین صاعقه 2 برای افزایش مهارت کارکنان پدافند هوایی بعنوان هدف برای موشکها توپها و پدافنذ زمینی مورد استفاده قرار می گیرد. این هواپیما با حذاکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت می تواند تا ارتفاع 11000 پا به مدت 90 دقیقه پرواز کند. هواپیمای صاعقه 2 و مهاجر 2 توسط شرکت قدس طراحی و ساخته شده اند.

فراز 2 :


یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک ( مینی پهپاد) که توسط دست پرتاپ می شود و می توان آن را در یک کوله پشتی قرار داد. این مینی پهپاد رقیب Pointer آمریکایی می باشد. فراز 2 یک موتور الکتریکی دارد و به آن حداکثر سرعت 90 کیلومتر بر ساعت را میدهد و تا شعاع 10 کیلومتری می تواند تصاویر زنده را به یک کامپیوتر ارسال کند.ارتفاع پرواز آن 3000 متر می باشد. این هواپیما 0.5 ساعت مداومت پروازی دارد.



ساخت پهپاد رادار گریزدرایران
محمدرضانقدی معاون آمادپشتیبانی وتحقیقات ستادکل نیروهای مسلح دریک نشست خبری با اعلام این مطلب گفت:نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دربخش های هوایی موفق به ساخت پهپاد جت رادار گریز شده که میتواند باسرعت700کیلومتردرساعت حرکت کندوی افزود:سطح مقطع این هواپیمابه صورتی است که نه درراداردیده میشودونه براحتی میتوانند آنراهدف قراردهند

تهیه و تدوین : www.aerospace1.ir

دسته بندی :


 

آخرین مطالب

» سوالات کنکور ارشد آزاد هوافضا - 90 ( سه شنبه ششم اسفند 1392 )
» سامانه های راداری مورد استفاده در ایران ( شنبه بیست و پنجم آذر 1391 )
» سامانه های ارتباطی و موقعیت یابی بومی هدی و خلیج فارس ( شنبه بیست و پنجم آذر 1391 )
» شکار پهپاد اسکن ایگل، ScanEagle ( چهارشنبه پانزدهم آذر 1391 )
» مهندسی هوافضا چیست ؟ ( چهارشنبه پانزدهم آذر 1391 )
» دوره آموزشی طراحی و ساخت راکت سوخت جامد ( دوشنبه هشتم خرداد 1391 )
» نا گفته های RQ 170، پهپاد دیده بان ( دوشنبه پنجم دی 1390 )
» گروه هوافضایی ابر آسمان - راکت موتور سوخت جامد ( پنجشنبه چهاردهم مهر 1390 )
» پهپاد "كرار ( سه شنبه دوم شهریور 1389 )
» موشک هیبرید چیست؟ ( جمعه بیست و یکم خرداد 1389 )
» موتورهاي سوخت مايع ( چهارشنبه نوزدهم خرداد 1389 )
» شناورهای اثر سطحی ( قایق های پرنده ) WIG CRAFT ( جمعه هفتم خرداد 1389 )